0156
13-10-2004
BOUWDOOS ROTTERDAM
Daan Bakker

Het imago van Rotterdam is al heel lang aan extreme fluctuatie onderhevig; Sjofele havenstad, slachtoffer van de oorlog, ultieme leegte, laboratorium van experimentele stedenbouw, mainport, provinciestadje, wieg van de nieuwe politiek, slachtveld van falende integratie, brandpunt van hip.
Rotterdam fascineert me als inwoner en als architect juist omdat al die beelden misschien een kern raken, maar ook hun tegenpool waar maken. Elders, in een andere stad ben ik steeds weer verbaast over de bepaaldheid. Andere steden zijn gevangen in hun imago, Rotterdam is dat niet.
Daarom dient deze bouwdoos te worden bespeeld; niet beschermd achter glas & geen witte handschoentjes aan. Ik hoop op vette vingers, opmerkingen, graffiti en zo hier en daar een gat. Op stapeling en menging, op logica en onlogica, op zoektocht en ontdekking; zo wordt het steeds méér Rotterdam. Stad van fragmenten. Ooit uiteengespat en sindsdien continu in verandering.  

Stad van steen, staal en water / DaF-architecten Rotterdam, 2004
Stad van beton, haven van staal en Maas van glas. Langzamerhand verdrijft het beton het staal.  

Topografische kaart / 'Fotogrammetrische kaart in stereografische projectie', Topografische dienst Emmen, 1997
De kaart uit 1997 is nu al weer behoorlijk verouderd. De nieuwe stadsbrug staat er nét op, maar hele stukken haven zijn alweer met woningbouw volgebouwd.

Historische kaart /'Oud en nieuw Rotterdam' (1940 & 1955), Gemeentewerken Rotterdam, 18 mei 1955
Deze kaart toont het geheim van de stad. Achter de ‘extreme makeover’ van 1955 schuilt de stad van 1940. De structurele verschillen, zoals aan beide eindes van de Coolsingel, aan de Maasboulevard en op de rand van Kralingen zijn nu nog op straat voelbaar.

Hoogtekaart / Vrij naar 'Rotterdam Hoogbouwstad' (pag.62), DS+V & OBR Rotterdam, 2001
Het silhouet van Rotterdam is prachtig en groeiende. Met nieuwe hoogbouw hoger dan 100 meter wordt beoogd de stedelijke intensiteit op een aantal punten tot een letterlijke climax op te voeren.  

Mental map / DaF-architecten Rotterdam, 2004
Míjn kaart bestaat uit een dagelijks auto/fiets circuit met daaraan werk, winkels en veel bezochte adressen. De route rijdt uitstekend en ik heb het aantal stoplichten tot het absolute minimum weten te reduceren. De dikke lijn is overigens vrij confronterend; veel stad gebruik ik doorgaans niet.

Ideaalstad /Storia della cittá' Leonardo Benevolo, Rome, 1982
Rotterdam heeft zich ontwikkeld van een driehoek aan een ontstuimig estuarium (de klassieke Nederlandse stadsvorm) in een rechthoek met als middenlijn de getemde rivier. Het archetype voor deze symmetrische ligging is niet in Nederland te vinden maar in Irak; het antieke Babylon van 4000 jaar geleden.
-DB / DaF-architecten

www.dafarchitecten.nl