0126
06-05-1999
RUIMTEGELUID
Erik Blits

Deelcollectie: Acoustic architecture - Architectural acoustics

Dit manuscript is het resultaat van een onderzoek naar de akoestische ruimtewaarneming. Hoe luister je naar een ruimte? Wat neem je waar? Het nodigt de geïnteresseerde uit om de vormen ter hand te nemen en zelf op onderzoek uit te gaan.
Het is geoorloofd de vormen aan de oren te plaatsen en de ruimte, onder begeleiding, te verlaten. Ruimteovergangen zijn het gemakkelijkst waar te nemen. Na training kan men ook wanden en objecten op het gehoor waarnemen.
Het is niet nodig om het geluid van de ruimte letterlijk te versterken. Je neemt het namelijk toch al waar. Het gaat eerder om het wíllen horen.
Dat vergt overgave. Je moet je open-stellen voor het subtiele spel van de akoestische ruimtewaarneming. Dit is een complex geheel van verschillende zintuiglijke prikkels. Je gebruikt niet alleen je oren. Het hele lichaam werkt mee. De huid, de botten, de ingewanden, de ogen en de hersenen leveren allemaal een specifieke bijdrage aan de akoestische waarneming. Het is het samenspel dat de uiteindelijke akoestische waarneming bepaalt.
Bewuste akoestische ruimtewaarneming intensiveert de beleving van ruimte.
Beweging is essentieel voor ruimtewaarneming. De beweging van het lichaam door de ruimte. Bij de akoestische ruimtewaarneming is ook het zelf produceren van geluid van belang. We stampen, klappen, schreeuwen om de akoestiek waar te nemen.
Het manuscript is een ode aan de akoestische ruimte, en is een uitnodiging aan ieder die dit fenomeen (ook) wil ondergaan.
–EB

realisatie: Taco Keers

www.blits.nl